Sprog:
  • Dansk

Hammerodde får installeret ”scrubber”

02/02/2015

Fra 1. januar 2015 skærpes miljøreglerne for skibe der sejler i Østersøen, således at færgerne ikke må udlede mere end 0,1 % svovl. Det betyder, at de fleste skibe enten skal bygges om eller have installeret anlæg, som kan rense røgen. Hammerodde får installeret et anlæg, der vasker røggassen for svovl. Det indledende arbejde er gået i gang, og selve anlægget installeres i foråret, når Hammerodde skal på værft.

Det oplyser driftschef Hans-Henrik Simonsen:

- Den nuværende besejlingskontrakt udløber 1. september 2017, og da vi ikke ved om vi skal bruge Hammerodde efter da, så er det vores umiddelbare vurdering at det ikke kan betale sig at bygge skibet om. Vi har været ude i markedet for at undersøge forskellige muligheder, og her kom vi i kontakt med firmaet PureTeq, som er et lille firma i Svendborg. De er interesseret i at komme ind i den maritime branche og levere denne type anlæg, så de så en fordel i at samarbejde med os.  Vi sejler jo i nærområdet, så fordelen for dem er, at de kan lave en såkaldt ”showcase”, altså et produkt de kan vise frem for andre - og så har de mulighed for at produktudvikle, mens vi er i drift.

- En af de fordele vi ser ved PureTeq er, at det er et lille og enkelt anlæg uden en masse komponenter - og så er det let, så det ikke påvirker skibets payload. Anlægget er en hybridløsning, og det betyder at anlægget bl.a. kan opsamle svovlresterne i tanke, så det kan sendes til destruktion i land. På den måde opfylder anlægget også fremtidige miljøkrav. Anlægget fungerer på den måde, at der sidder en masse dyser, der sprøjter vand ind i anlægget. Udstødningsgassen går ind igennem den her vandtåge, og partikler og svovlforbindelser bliver opsamlet og ”vasket” ud.

- PureTeq er allerede i fuld gang med at lave de indledende projekteringsopgaver, og de har købt assistance fra Hauschildt Marine, som skal lave projektet, således at det kan passes ind i et skib. Herefter vil projektet blive udbudt til værfterne, så anlægget kan blive installeret når Hammerodde skal på værft i foråret. Men allerede nu kommer de om bord og måler og tegner i tæt samarbejde med seniormaskinchef Pehr Pørtner og hans håndgangne mænd. Vi skal også forvente, at de på et tidspunkt kommer og installerer noget udstyr, således at vi er så klar som muligt, inden vi går på værft.

Hammerodde skal på værft i uge 15 + 16.